خاصيت تمبر هندي‌
تاريخ : چهار شنبه 13 / 9 / 1391برچسب:, | 5:33 AM | نویسنده : امید

اين روزها مصرف ميوه‌هاي ترش در ميان‌وعده‌ها كمك بسياري به رفع تشنگي و كاهش حرارت دروني بدن مي‌كند. تمبر هندي از آن دسته ميوه‌هاي ترش و سرد بوده كه از اين خاصيت بي‌بهره نيست. اين ميوه داراي قند، پروتئين، اسيد سيتريك، اسيد ماليك، ويتامين C، كلسيم، پتاسيم، آهن و مواد فيبري بوده و فاقد ويتامين A، سديم، چربي و كلسترول است. اين ميوه داراي دو نوع ترش و شيرين است و نوعي ميوه هندي محسوب مي‌شود.

خواص دارويي‌

- تمبر هندي خنك‌كننده بدن است و دماي بدن را پايين مي‌آورد و براي رفع تشنگي خصوصا در فصل گرما موثر است.

- برطرف‌كننده صفرا بوده و اخلاط شديد و گرم با خوردن تمبر هندي كاهش مي‌يابد.

- تمبر هندي به دليل آن كه فاقد سديم و سرشار از پتاسيم است فشار خون را پايين آورده، جوش و خروش‌هاي جلدي و التهاب ناشي از آن را كاهش مي‌دهد، ضمن آن كه برطرف‌كننده تنگي نفس (ازگرمي)‌ هم هست.

- چنانچه مايليد غذايي كه مي‌خوريد زود هضم شود، توصيه مي‌كنيم مقدار كمي تمبر هندي همراه يا بعد از غذا ميل كنيد.

- اين ميوه داراي ويتامين C و مواد معدني همچون آهن است و براي افراد سيگاري كه ويتامين C بدن آنها بشدت تحليل مي‌رود موثر است، همچنين ويتامين C موجود در اين ميوه خاصيت آنتي‌اكسيداني داشته و به جذب آهن، ترميم زخم‌ها و حفظ و نگهداري عروق خوني كمك بسياري مي‌كند.

- تمبر هندي و دم‌كرده آن خاصيت ملين دارد و چنانچه با آب مخلوط شود ضدنفخ مي‌شود. براي تهيه دم‌كرده تمبرهندي بايد چند تكه آن را با كمي آب جوش مخلوط كرده و بگذاريد مدت يك ساعت بماند سپس دم‌كرده را در طول روز مصرف كنيد. اين دم‌كرده را در درمان يبوست استفاده مي‌كنند.

- ضمادي كه از تمبر هندي پخته تهيه مي‌شود براي تسكين ورم، برطرف كردن سستي عضلات و قسمت‌هاي دردناك بدن مفيد است.

- اين ميوه به دليل آن كه فاقد چربي و كلسترول مي‌باشد براي افراد داراي چربي خون مفيد است.

چند توصيه‌

1- زياد خوردن و افراط در مصرف تمبر هندي باعث زخم روده، سرفه و سنگيني معده مي‌شود. همچنين براي ريه و طحال خوب نيست و در اشخاصي كه ريه و طحال ضعيفي دارند ممكن است توليد اشكال كند. اين ميوه براي افراد سردمزاج توصيه نمي‌شود چرا كه زياده‌روي در مصرف آن مي‌تواند باعث سستي و ضعف اعصاب شود.

2- تمبر هندي فرآوري شده داراي نمك زياد است كه براي افراد داراي فشار خون بالا توصيه نمي‌شود. همچنين در هنگام خريد اين گونه محصولات خصوصا نوع وارداتي آن حتما به ليبل فارسي كه از طرف وزارت بهداشت، تاريخ‌گذاري و كدگذاري شده است توجه كنيد. غيربهداشتي بودن اين محصول در مصرف‌كننده مي‌تواند منجر به بروز دل‌پيچه، تهوع، تب و در نهايت اسهال خوني شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • دانلود فیلم